Flödes testade & portade insug i 3 olika steg , för att matcha flödet i topparna.Allt för max effekt
I dag med mycket bra toppar på marknaden och stora motorer så har insugen inte riktigt följt med i utvecklingen, utan är många gånger en flödes broms mot topparna. Detta medför stora effekt förluster på upp till allt mellan 15-45 hästkrafter med felaktiga insug med för lågt flöde. Ett insug måste också flöda minst ca 10% MER än topparna för att inte minska flödet i topparna enligt våra tester. De flesta insug har också ganska stora skillnader i flöde mellan kanalerna, allt från 15cfm upp till enorma 60cfm !!
Detta kan vi på PPM hjälpa er med då vi har en toppmodern Super flow flödesbänk där vi har en speciall adapter för att kunna flöda insugens alla kanaler var för sig.
Med hjälp av portning och spacers kan vi får upp flödet i insug allt från ca 25cfm till över 50cfm !!! Och jämna ut skillnaderna i kanalerna ner mot ca 10 cfm.
Exempel : Cheva SB toppar som flödar ca 275 cfm:
Monterar Edelbrock Victor Jr Insug 2975.
Orört flöde : mellan 237cfm-257cfm , diff på 20cfm
PPM portat : mellan 296cfm-306cfm , diff på 10cfm flödesökning på ca 50cfm !!
Mopar BB toppar som flödar ca 300cfm :
Monterar Edelbrock Victor 383 insug:
Orört flöde : mellan 276cfm-290cfm , diff på 14cfm
PPM portat : mellan 319cfm-329cfm , diff på 10cfm flödesökning på ca 38cfm !!
Ett tapp på ca 25-45 hp mot ett RÄTT portat insug !
Portning och flödestestning av insug före och efter modifieringar, görs i följande steg.
STEG 1 : 2500kr Ökning ca 15-25cfm portning av plenum.
STEG 2 : 2000kr Ökning ca 25-35cfm portning av runners och portmatchning.
STEG 3 : 2000kr Ökning ca 35-55cfm portning och uträttning av runners
Endast flödestestning av insug samtliga kanaler: 650 kr
Övrig testning av spacer mera portning debiteras per timme.