Vi har sysslat med dragracing och motortrimmning sen början på -80 talet, och har genom dessa åren fått en gedigen kunskap.
Mycket tack vare att vi ända från början bestämmde oss för att göra allt själv med motorerna, och se hur långt vi kunde komma.
Vi har byggt mycket olika motorer genom åren så som Volvo orginalcup , Opel Rally, Camaro cup, dragrace, lustgas, kompressor osv.
Redan på slutet av -80 talet så började vi med custome made kamaxlar, kolvar,stakar mm, för att kunna få ut maximalt av varje kombination. Detta har också gjort att vi fått enormt bra kontakter i USA och på detta viss tillgång till kunskap.
Att bygga motorer med en noggranhet som överträffar allt annat var vårt motto, för maximala effekt uttag OCH driftsäkerhet.
Vi har många gånger med mycket små medel i form av delar och pengar överträffat andras kombinationer, för vi hade inget annat val.
Några exempel är vi själva med svensk rekord i Stock första gången -94 med 440 cu Six pack, senare i Super Stock med 440cu six pack, Vi har även en Super stock Dodge Avenger med 440 cu Six pack motor som vi kör med i USA, sen 2013. Bästa icke Amerikan -94 på World steet final i Orlando med Pålles 440cu Dart med en 2 plats.
Vinnare i NDRS med Jörgen & Peters Dart med 557 cu Hemi motor, Ingen har kört snabbare än de i Sverige sen dess med en Hemi.Vinnare i Volvo orginal cup.
Vinnare i Ralley Opel motor.
Camaro Cup snabbaste motor på racksträckorna.
Alf Hanssons kompressormatade Pontiac 455cu , var så extrem så den kom med i Amerikanska Hot Rod Magazine.
Fredrik Frisbergs 426 cu Max wedge dragracing Stock Plymouth Sport Fury -64.
Joakim Mårtenssons 440 cu six pack Super Stock motor -70 Challenger.
Glenn Appelgren 383cu Super Stock motor -64 Dodge Polara. RogerJohanssons 350cu LT1 Stock motor -98 Pontiac Firebird. ChristerFogelin 396cu Cheva BB Stock motor -68 Camaro . Rick Mchan 400 Cheva SB Super Stock GT -88 Camaro.
Sen vi investerade i vår super moderna flödes bänk 2011 har vi lärt oss massor om toppar och insug, och har utvecklat detta till att designa egna utformade topplock och insug. Vi har levererat topplock till Amerikanska dragracers i NHRA Stock & Super stock klasserna.
2012 Investerade i en egen vevaxel balanserings maskin, en Turner Tehnolocy Som har en av marknadens största noggranhet
Invensterar i en ny toppmoderna Land & Sea Motorbroms bänk 2015, med massor av loggnings möjligheter för bästa analys och opptimering av motorer.
Invensterat in en top off the line ventilfräs maskin 2018, en Sunnen VGS-20 maskin som är en av marknadens bästa och med störst precision, Ingen billigare hand vevad Mira fräs här inte.
Vi har genom åren varit involverade i massor av olika motorkombinationer, men har definitivt blivit speciallister på Mopar.
Genom olika tester i bromsbänk med olika insug, kamaxlar, hedders mm så finns det få i Sverige som lagt så mycket tid på dessa motorer.
Vi tar alltid hänsyn till kundens krav, behov och budget ,och har alltid en väldigt noga genomgång med kunden så dessa mål uppfylls innan vi starta ett projekt.Vi tummar aldrig på kvalite och noggranhet och tar den tid som behövs för detta, därför kan väntetiden ibland vara gansk lång för att få en motor byggd. När en motor är färdig har vi en genomgång med kunden och redovisar alla specifikationer och i detalj de arbeten som är gjorda. Vi är INGEN motor monterare som så många andra, vi är motor byggare och gör det mesta i vår egen shop, Utan bearbetningen på själva blocket. Vi hjälper gärna även till med konsultering av motor kombinationer för de som vill bygga sin motor själv, och lämnar förslag på delar och redovisar uppskattade effekt.Vår noggranhet överträffar alla i branchen, det kan vi lova.
Vi kommer att finnas ute på dragracingtävlingar i vår ny byggda race trailer för att kunna hålla service till er på plats, hoppas vi ses där.